I andres øjne
To ambulancereddere ankommer til et plejehjem, hvor de skal hente en kvindelig beboer, der er faldet og skal på hospitalet. Beboeren ligger på gulvet og kan ikke selv komme op. Der er en kvindelig sygeplejer hos beboeren. Da hun ser ambulanceredderne siger hun: ”Der kommer to stærke mænd, så kan I lige hurtigt løfte hende op”. Ambulanceredderne kigger på hende og den ene siger: ”Nej, det kan vores rygge ikke holde til”. Sygeplejeren kigger undrende på redderne og udbryder: ”Men I kan jo godt, kan I ikke?”. ’Nej’, svarer redderen, ’ Vi løfter hende ikke uden hjælpemidler.
På mange arbejdspladser er det en naturlig del af arbejdet, at medarbejderne kommer i kontakt med kunder og samarbejdspartnere fra andre brancher og fag. Forskning viser, at ansatte i mandedominerede brancher ofte mødes af kønsstereotype forventninger om fx at tilsidesætte deres egen sikkerhed med henblik på at udvise fysisk styrke. Kunder og samarbejdspartnere kan have en klar opfattelse af, hvordan en ”rigtig mand” udfører sit arbejde, hvilket betyder, at mænd bliver nødt til at retfærdiggøre overfor kunder og samarbejdspartnere, at de prioriterer deres egen sikkerhed og derfor bruger fx tekniske hjælpemidler. Dette skyldes, at mændenes sikkerhedsorientering ofte strider imod omverdenens forståelse af en ”naturlig” sammenhæng mellem maskulinitet (fx som ’stærk mand’) og risikovillighed.
For at ændre dette, ska virksomheders arbejdsmiljøorganisation huske, at sikkerhedsregler i mandedominerede brancher ikke alene skal håndteres internt på virksomhedsniveau. Reglerne må også kommunikeres klart til kunder og samarbejdspartnere ,så det ikke bliver den enkelte medarbejder, der i konkrete arbejdssituationer skal håndtere dilemmaet mellem sikkerhed og efterlevelse af kunders/samarbejdspartneres forventninger.
Ideer og anbefalinger til at arbejde med andres øjne
- Identificer problemer. Tal med medarbejderne om deres erfaringer med kunders og samarbejdspartneres forventninger til deres adfærd.
- Del løsninger. Skab mulighed for, at medarbejderne kan fortælle hinanden om erfaringer med at håndtere situationer, hvor sikkerhedspraksis og omverdenens forventninger rammer sammen.
- Tag overordnet ansvar. Arbejdsmiljøorganisationen skal være med til at kommunikere sikkerhedsmæssige idealer til kunder og samarbejdspartnere, så det er klart for disse, hvad de kan – og ikke kan - forvente af virksomhedens medarbejdere.